Į Europos žūklės įrankių gamintojų ir prekybininkų organizacijos EFTTA (European Fishing Tackle Trade Association) rengiamą kasmetinę parodą EFTTEX tiek darbo reikalais, tiek kaip žiūrovas važinėju turbūt jau gerus penkiolika metų. Ir jau keletą metų iš eilės pastebiu, kad kuo toliau, tuo labiau čia mažėja lankytojų ir dalyvių. Jeigu pirmais kartais čia dažnai tekdavo stovėti eilėse, o norint prieiti prie kokio įdomesnio stendo, tekdavo pasistumdyti pečiais, tai dabar nieko panašaus nėra. Stovi stendai, stovi konsultantai. O žiūrovų vos vienas kitas.

Šalia pristatinėję savo produkciją italai skundėsi: turime netoliese šimtus parduotuvių, kurios prekiauja mūsų produkcija. Nei viena neatvažiavo bent pasisveikinti, pamatyti naujų produktų pavyzdžių. Niekas dėl šios parodos nenorėjo aukoti savo savaitgalio. Gal ir nenuostabu, kad neatvažiuoja daug žiūrovų iš tolimų šalių, bet net ir vietiniai neužėjo pasižiūrėti – tikrai keista.

Ypač gaila kokių kanadiečių ar amerikiečių, tokių kompanijų kaip „Sage“ ir kitų; Jie atvažiavo iš už jūrų marių, o visas parodos dienas atstovėjo pustuščiai. Tiesa, vėliau išsikalbėjus išgirdau, kad dėl to jie per daug nepergyvena. Mat ši paroda jiems senai yra.... pretekstas „pasidaryti“ atostogas Europoje. Pakeliauti po Prancūziją, Italiją, kitas Senojo žemyno šalis.

Kuo būtų galima paaiškinti šį faktą, kad lankytojų susirinko taip mažai?

Pati EFTTA jau prasidėjus parodai aiškino padariusi klaidą, kad organizavo parodą Briuselyje, kuris yra netoli Amsterdamo (aut. past. ten paroda vyko pernai). Dėl šios priežasties kitais metais EFTTEX yra planuojamas Prahoje. Ten viskas pigiau – nuo patalpų iki alaus, todėl galbūt renginys surinks daugiau dalyvių.

Galbūt, bet man atrodo, kad didesnį vaidmenį atliko tai, kad jau senokai šiose parodose parodose beveik nėra naujienų. Mažai ką rasi visiškai naujo, kas jau nebūtų paskelbta internete. Net ir naujienų nominacijoms teikiami dalykai iš esmės nėra tikros naujienos. Kažkur jau matytos, tik kad pagamintos kažkiek kitaip, pateikiamos kitose pakuotėse. Pavyzdžiui, neperšlampami krepšius jau kelis metus gamina kas netingi. Bet šiais metais juos pradėjo gaminti „Dragon“ ir pristato savo stende ir net nominuoja kaip naujieną. Mūsų vežami Zipbaits „Orbit 130“ vobleriai parodoje irgi buvo naujiena, nors mes jau kuris laikas prekiaujame.

Antras logiškas paaiškinimas – gana brangūs (net ir vertinant europietiškus uždarbius), bilietai. Už įėjimą į parodą paprastam lankytojui, jei neklystu, teko pakloti visus 100 eurų. O tai yra tikrai daug.

Manau, kad yra ir gilesnių priežasčių, kurios atsirado gerokai seniau.

Antai prieš 5–7 metus šioje parodoje buvo leista prekiauti visiems. Ir į EFTTEX sugužėjo kopijuotojai iš Kinijos ir kitų rytų šalių. Čia pat prekiaujama originalias dalykais, už kampo gali nusipirkti idealiai taip pat atrodančią, tačiau gerokai pigiau. Maža to, yra kompanijų, ypač iš Rusijos, kurios prekiauja ir originaliais gaminiais, ir jų padirbinimais. Tikrieji gamintojai ir novatoriai pastatomi į vieną gretą su kopijuotojais. Tai tikrai neskatina parodoje dalyvauti kūrėjams.

Dar vienas svarbus veiksnys yra tai kad daugelis kompanijų, ypač didesnių jau turi pasirinkę savo atstovybes. Jeigu esi paprasta žvejybos parduotuvė ar jų tinklas – nelabai turi galimybių rasi kažkokį naują gamintoją, kuriam jau kas nors neatstovautų tavo šalyje, tad dingsta motyvas dėl to važiuoti, o būtent tokie žmonės seniau sudarydavo nemažą dalį parodos lankytojų.

Geriausių naujienų rinkimai EFTTEX iš esmės irgi yra šiokia tokia apgaulė, besikartojanti metai iš metų. Iš pažiūros viskas atrodo gražu: ir dalyviai ir žiūrovai gauna korteles, į kurias turi įrašyti naujienos numerį ar kitaip balsuoti už norimą pristatytą naujieną. Daugiausiai balsų surinkęs dalyvis laimi. Tačiau kai parodoje dalyvių daugiau nei žiūrovų, o pas didesnes kompanijas atvažiuoja daugiau jų klientų, jie balsuoja už savo produkciją ir ji laimi. Nors gal būt joje nieko įdomaus nėra.. Manau, tai vėlgi, atbaido dalyvius.

Kalbant apie bendras tendencijas, parodoje ženkliai padaugėjo rusų ir ukrainiečių gamintojų. Ypač į akis krito ukrainiečiai, siūlantys aukštesnės kokybės nei kinai, tačiau sąlyginai nebrangią produkciją. Iš tiesų, nieko nuostabaus – darbo jėga dabar Ukrainoje pigi. O ukrainietiška kokybė visada buvo neprasta.

Nesu garantuotas, bet per tas dienas lyg nemačiau nei vienos lietuvių kompanijos. Nors seniau bent keletas visada dalyvaudavo. Tačiau tarp lankytojų lietuvių buvo nemažai. Eidamas pro kokį stendą, dažnokai girdėdavau lietuvišką šnektą. Mes vis dar smalsūs, nesustabarėjome, ieškome naujovių ir tai yra gerai.

Kad kažkoks parodoje pamatytas naujas daiktas labai užkliūtų – nepasakyčiau. Viskas jau kažkada matyta. Gal kalmarams sukurta meškerė ir originalios konstrukcijos ritė atrodė tikrai novatoriškai ir egzotiškai. Įdomius masalus – natūralia atrodančius kalmariukus ir aštuonkojukus, kitų gyvos gamtos kopijos kaip visada pristatė ir „Savage Gear“. Kartais atrodo, kad ši kompanija specialiai gamina ne žvejybai, o žvejams. Kad sužadinti jų smalsumą.

Įsiminė švedų kompanija, gaminusi aukščiausios klasės „gore tex“ technologijų rūbus su užrašu „fish ant eat“ („pagauk ir suvalgyk“).

Vienintelis dalykas, kas mane iš tiesų nuoširdžiai nustebino, tai viename kinų stende pardavinėjamos... plūdės ir svareliai tinklams. Kaip EFTTA gali leisti tokią prekybą savo parodoje, neįsivaizduoju.

Gal atrodysiu kaip didelis pesimistas, bet iš to, ką matau, galvoju, kad jei EFTTA iš esmės nepakeis savo mąstymo ir parodos organizavimo – šios parodos dienos gali būti suskaitytos. Dabar ji laikosi ant kelių didžiųjų kompanijų, kurios solidariai moka didžiulius pinigus, kad paroda įvyktų. Tačiau jeigu jų parama nutrūks – nebeliks ir EFTTEX. O tai būtų didelis smūgis visai Europos gamintojų ir prekybininkų, o tuo pačiu ir meškeriotojų bendruomenei. Nebūtų, kas visus vienija, skatina tarpusavio bendravimą. Tarptume šia prasme tikru užkampiu.

Kablys.lt

„Kur tu karpi 2019“ arba kai Fortūna atsuka ne tą galą

2019-08-06 16:46 Pasidalijimų 82 Komentarų 4